پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی
عضویت در پارک
قرآن، شعور طبیعت، فناوری و نوآوری

قرآن، شعور طبیعت، فناوری و نوآوری

- 1402/08/23

پنجمین دوره از کنفرانس‌های ملی مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین با سخنرانی مسعود میرزائی شهرابی به عنوان سخنران کلیدی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری خراسان، مسعود میرزائی شهرابی رئیس پارک علم و فناوری خراسان به عنوان سخنران کلیدی در افتتاحیه پنجمین دوره از کنفرانس‌های ملی مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین گفت: با توجه به پژوهش‌هایی که در سال‌های متمادی به خصوص در حوزه شیمی داشتم، علوم و فناوری‌های برگرفته از شعور طبیعت و الهام زیستی را آینده علم و فناوری میدانم.

وی افزود: توجه به علم و استفاده از ابزار علم و فناوری در تاثیرگذاری و تسلط بر جوامع بشری بسیار مهم است که در متون دینی ما هم به آن اشاره شده و یکی از مظاهر اصلی  آن کلام امیرالمومنین علی(ع) است که علم را عامل قدرت و سلطنت دانستند.

استاد نمونه دانشگاه‌های کشور تصریح کرد: اگر بخواهیم به روند پیشرفت علم و فناوری در قرون گذشته نگاه کنیم، به وضوح می‌بینم که عمده تهدیدات امروز بشر ناشی از آن اتفاقاتی است که به‌ظاهر و در زمان خود به عنوان پیشرفت علمی و فناوری مطرح بوده‌اند، به عنوان مثال عموم مشکلات اقلیمی و زیست محیطی امروز بشر، ریشه در پیشرفت‌های علمی و فناوری دارد که حدود الهی را رعایت نکرده‌اند. شاید این حرف در قرون گذشته خرافه محسوب می‌شد، اما امروز به وضوح شاهد آن هستیم که توسعه و پیشرفت بر اساس الگوهای مادی، پایدار نبوده و نتوانسته‌اند سعادت بشری را تضمین نمایند.

وی تاکید کرد هر توسعه و پیشرفتی که بر پایه ظلم بنا شود محکوم به ناپایداری و فناست و ادامه داد: جالب اینکه در قرآن بارها و بارها به این موضوع اشاره شده و حتی از ناسزاگویی به طبیعت نیز منع شده‌ایم، شاید این حرف حتی در دهه‌های گذشته به‌لحاظ علمی قابل درک نبود، اما امروز آزمایشات بسیار زیادی تاثیر کلام بر روی مواد اثبات شده است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در مورد آفرینش علمی که به قوانین و نوامیس طبیعی توجه می‌کنند تصریح کرد: احمد فوزی اسماعیل که از برگزیدگان دوره قبل جایزه مصطفی بودند تاکید داشتند آیاتی از سوره فرقان که اشاره به حایلی بین آب دو دریا دارد، الهام‌بخش من در توسعه فناوری غشایی بوده است.

وی ادامه داد: این همان الهام زیستی و بهره‌گیری از شعور طبیعت است و این موارد روز به روز در حال توسعه بیشتر است، سال‌هاست در حوزه صنایع دفاعی و امنیتی از این ظرفیت استفاده می‌شود و بسیاری از تجهیزات پیشرفته راداری و فضایی بر مبنای الهام از طبیعت ساخته و یا بهبود یافته‌اند و یا در عرصه فناوری اطلاعات، استفاده از الگوریتم‌های برگرفته از طبیعت روز به روز در حال افزایش است.

دانلود پیوست خبر مسعود میرزائی شهرابی مسعود میرزائی شهرابی
نشست زیست بوم فناوری و نوآوری استان خراسان رضوی و مراسم تکریم و معارفه معاون پشتیبانی فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوینشست صمیمی جناب آقای احسان عظیمی‌راد، نماینده منتخب مردم شریف مشهدمقدس و کلات، با بازیگران اکوسیستم فناوری و نوآوری در پارک علم و فناوری خراسان

آخرین اخبار

تنظیمات لیست به درستی انجام نشده است.